Vi använder cookies för att samla in och analysera information om webbplatsens prestanda och användning, för att tillhandahålla sociala mediefunktioner samt för att förbättra och anpassa innehåll och annonser.
OBS! Art4m's webbplats sträcker sig över flera domäner så dina val ovan gäller för Art4m.se, Presentreklam.nu, Profilprodukter.nu, Profilkläder.nu, Julklappar.nu, Sommarpresenter.nu, Gåvokort.eu, Jubileumsgåvor.nu, Logomärkning.nu samt Produktmedia.nu. Du kan när som helst ändra genom att klicka Cookie-inställningar (symbolen ner till vänster).
Nödvändiga cookie
Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Dessa cookies är aktiverade som standard och kan inte inaktiveras eftersom webbplatsen inte skulle fungera korrekt utan dem.
Preferenser
Preferens-cookies möjliggör att webbplatsen kan komma ihåg information och anpassa utseendet och funktionaliteten för varje användare. Detta kan inkludera lagring av val såsom valuta, region, språk eller färgschema.
Analys-cookies
Analys-cookies hjälper oss att förbättra webbplatsen genom att samla in och rapportera information om hur den används.
Marknadsförings-cookies
Marknadsförings-cookies används för att följa användares aktiviteter på olika webbplatser för att kunna visa relevanta och engagerande annonser.
OBS! Art4m'webbplats sträcker sig över flera domäner så dina val ovan gäller för Art4m.se, Presentreklam.nu, Profilprodukter.nu, Profilkläder.nu, Julklappar.nu, Sommarpresenter.nu, Gåvokort.eu, Jubileumsgåvor.nu, Logomärkning.nu samt Produktmedia.nu. Du kan när som helst ändra genom att klicka Cookie-inställningar (symbolen ner till vänster).
Du har ännu inte lagt något i kundvagnen
Öppettider Vi svarar i telefon mellan 8.30 och 17.00 på vardagar. Skickar du meddelande svarar vi inom 24 timmar (vardagar)
Produktmediabranschen förändras ständigt. I dag kan företag möjligen skänka en braständare till kunderna att använda i sommarstugan. Men cigarettändare – en av de populäraste reklamprodukterna för 20 år sedan – är helt otänkbar. Ta en titt tillbaka i historien om produktmedia. Kanske lär du dig något om framtiden på köpet? Under 80-talet blev produktmedia mer och mer populärt. Under den allt kraftigare högkonjunkturen etablerades mängder med företag som sålde reklamprodukter och profilkläder. Då bestod profilkläder i princip bara av t-shirts och sweatshirts med företagets logga på. Dessa användes exempelvis när företag skulle delta i olika motionstävlingar. Men under slutet av 80-talet blev det vanligare med "businesskläder". Då skulle företagen plötsligt ha skjortor, kostymer och pikétröjor i exklusiva material. Den allt kraftigare högkonjunkturen märktes också i inköpen av andra prylar. Under de första åren på 80-talet köpte företagen mest isskrapor, pennor och kapsylöppnare. Caj Ehrling, art director på Art4m och som varit med och byggt upp flera företag i branschen genom åren, minns alla udda saker som började efterfrågas i takt med att företagen under andra halvan av 80-talet fick mer pengar: – Allra mest populärt i slutet av 80-talet var nog sidenslipsar. Det såldes enorma mängder. Men det köptes också andra påkostade grejer: fina glasögonfodral, businessaccessoarer och inte minst enklare produkter där företagen tävlade om att göra dem i exklusiv tappning. Exempelvis kunde det göras nyckelringar för bortåt 100 kronor stycket, säger han.
I början av 90-talet gick konjunkturen ner kraftigt och investeringarna i produktmedia med den. Det gjorde att företagen började fundera kring varför och hur de skulle profilera sig med hjälp av produktmedia. Så småningom började åter satsningarna på marknadsföring, men denna gång med en försiktig eftertanke där användarnyttan hela tiden stod i fokus. Medvetenheten kring hälsa och miljö ökade i samhället under början av 90-talet. Det märktes inom produktmediabranschen. Nu var det ute med ohälsosamma produkter som cigarrettändare och fickpluntor. – Av någon anledning blev det, mitt under lågkonjunkturen, väldigt populärt med ekologiska produkter. Det gjordes mängder av artiklar i returmaterial, och naturmaterial som bomull, trä och skinn. Med tanke på dagens miljöutveckling är det inte förvånande att den trenden kommit tillbaka. Nu är dock kraven högre på en övergripande hållbar utveckling.
I början av 2000-talet kom nästa lågkonjunktur och inköpen minskade på nytt. När företagen långsamt började investera igen märktes dock en tydlig förändring. – Tidigare hade vi i branschen haft högsäsonger kring jul och innan midsommar. Nu är visserligen julen viktig fortfarande, men topparna under resten av året är mer oförutsägbara, säger Caj som tror att anledningen är att svenska företag nu blivit ännu mer noggranna med krav på resultat på sina investeringar. – Tidigare kunde många göra ogenomtänkta köp utan att tänka på vem som skulle ha en produkt och när. Så är det inte längre. De olika trenderna till trots. Pennan och t-shirten är och förblir företagens populäraste reklamprodukter. Men också för en enkel penna kan det behövas ett genomtänkt beslut. Tyvärr är det alltför många företag som fortfarande försummar kvaliteten på sin produktmedia. – Det är inget fel med att ge bort en billig penna, t-shirt eller nyckelring, men det är viktigt att se till att även den enklaste pryl är framställd i rätt färg, design och kvalitet, så att den verkligen andas givarens varumärke och värden på rätt sätt, säger Caj Ehrling. Också en liten billig giveaway kan få ett mycket positivt genomslag, bara den är genomtänkt i idé och utförande.
OBS! Fakta om presentreklam blir Fakta om Produktmedia! Dessa sidor är under omarbetning och uppdateras inom kort. Vi tar för närvarande inte något ansvar för deras aktualitet och riktighet.
Art4m värnar om dig som kund och din personliga integritet. På denna sida kan du läsa om vår integritetspolicy och hur vi hanterar personuppgifter enligt Personuppgiftslagen, som bygger på EU-reglerna för dataskydd (GDPR) gällande från och med 25 maj 2018. Till personuppgiftslagen hör all typ av information kring personuppgifter som direkt och indirekt kan hänföras till en fysisk person.
Personuppgifter som Art4m kan ha om dig som kund:
• Namn och eventuellt titel• Kontaktuppgifter• Personnummer (om du t ex har en enskild firma eller har legitimerat dig vid köp / utlämning av varor)• Lösenord (i de fall ditt företag har en kundshop hos oss där du har inloggning som användare eller administratör)
Så kallade känsliga personuppgifter hanterar vi normalt inte.
Hur och varför vi använder alla eller delar av dina personuppgifter:
För att hantera ett kundprojekt (från en första förfrågan, till offert, order, inköp, leverans och fakturering) registreras väsentliga uppgifter om det beställande företaget samt involverade kontaktpersoner, i vårt affärssystem. Denna information raderas efter 7 år.
Legitimation kan begäras vid utlämning av varor.
I vårt interna CRM system sparas namn, titel, kontaktuppgifter (telefonnummer och mailadress) och eventuella anteckningar kring aktiviteter, avstämningsmöten, utprovningar etc som vi genomför med våra kunder. Art4m's sälj- och ekonomipersonal har tillgång till det kundregister som finns i affärssystemet.
Mailadresser sparas i vårt register för nyhetsbrev och annan information. Detta register uppdateras inför varje utskick. Du kan mycket enkelt avregistrera dig – genom att klicka på avregistreringslänken längst ned i mailet så tas din mailadress bort för framtida utskick.
Art4m delar inte några personuppgifter med tredje part, förutom där det är nödvändigt till underleverantör och speditör för att fullfölja en specifik beställning eller leverans. Vid t ex distributioner till hemadresser till olika mottagare sparas dessa uppgifter så länge det är nödvändigt för att genomföra leveransen och för att t ex spåra ej levererad försändelse. Personuppgifter används i dessa fall inte för andra ändamål än dessa.
Vi sparar personuppgifter om dig som kund så länge det finns en kundrelation och så länge det är nödvändigt för arkiveringsändamål samt för att uppfylla bokföringsskyldigheten i bokföringslagen.
Avtal mmRegistrering och hantering av personuppgifter relaterade till olika typer av avtal (men endast de uppgifter som behövs för att uppfylla avtalet). Exempel på avtal är anställningsavtal, kundavtal och leverantörsavtal.
The GiftcardI vårt gåvokort The Giftcard sparas inlösenuppgifterna i ca 3 år. Dessa används för att kunna leverera den inlösta gåvan, samt för att kunna hantera reklamationer, garantiärenden, spåra bortkomna paket eller liknande. Behöring administratör på Art4m har tillgång till uppgifterna.
Om Art4m's webbplatserFör din trygghet är våra webbplatser s k säkra webbplatser med SLL-certifikat och 2096-bitars kryptering (https), för att beställningar, inloggningar och formulär ska kunna användas säkert.
Användning av cookiesVåra webbplatser använder sessions-cookies för att underlätta användningen (dessa raderas när webbläsaren stängs), samt Analytics-cookies för statistik (webbläsar-info, IP-nr mm sparas enl Googles standardpolicy). Vill man undvika spårning bör cookies stängas av i webbläsaren. Vi använder inga tredjeparts-cookies.
Information, ändring eller borttagning av uppgifter
Har du frågor, eller önskar du ta del av den information som finns om dig så begär du den genom att maila info@art4m.se. Bifoga en kopia på ditt körkort eller ID kort så att vi kan säkerställa att det är rätt person som begär informationen (kopian raderas efter att identifieringen genomförts). Du får ett svarsmail med aktuell information samt relevanta bilagor. Önskar du radera eller ändra dina personuppgifter återkopplar du till Art4m med vändande mail, varpå vi raderar / ändrar din information.
© Copyright Art4m Design & Promotion AB 2018